Öppet brev till GP om det nyttiga brödet

In topic Reflection :: Published Thursday, January 8, 2009

Bäste Lars-Erik Gustafsson!

Jag uppskattar att du skrivit artikeln i GöteborgsPosten om hur nyttigt dagens bröd egentligen är, och överlag GP:s initiativ till att granska livsmedelsindustrin. 10% socker är, som du påpekar, definitivt för mycket -- ungefär lika mycket som läsk och och söta frukter som apelsin, inget av dem gör sig bra som grundstenar i en sund kosthållning. Det behövs definitivt fler granskande artiklar som funderar på hur det egentligen står till med nyckelhålsmärkningar och det utbredda matfusket med tillsatser och vattenspädning.

Bra så.

Däremot ställer jag mig frågande till ditt okritiska accepterande av fullkornets förträfflighet, särskilt vad gäller påstådda hälsoförbättringar:

De 'rena' fibrerna har positiva effekter men är inte lika nyttiga som äkta fullkorn, som bland annat förebygger hjärt- och kärlsjukdomar.

Faktum är att studier inte kunnats påvisa någon positiv effekt, utan det är snarare associationsstudier där man ändrar på flertalet faktorer. Man ser en verkan, men kan inte koppla det till orsak -- det direkta sambandet saknas!

Låt mig ge ett exempel:

Bröstcancer är den vanligaste cancerformen hos kvinnor i Sverige. Varje år insjuknar ca 7000 kvinnor i bröstcancer, och antalet ökar för varje år. Forskare vid Lunds universitet lägger nu fram resultat som dels stödjer teorin att fiberrik kost skyddar mot bröstcancer, dels beskriver en av mekanismerna bakom detta skydd.

Kikar man lite närmare på resultaten av studien (Emily Sonestedt, 2008) ser man att det inte hjälpte för rökare. Det finns alltså goda skäl att anta att de som åt en mer fiberrik kost kanske även åt mindre godis och rörde sig mer, ihop med eventuella andra faktorer. Mer anmärkningsvärt är att hypotesen enbart frågar sig huruvida ett högt fettintag -- helt utan att reflektera över ett högt sockerintag -- kan korrelateras positivt till sjukdom.

Är det då möjligt att det kanske inte alls var fibrerna som låg grund till hälsoförbättringen? En studie publicerad i The Journal of American Medical Association (JAMA) kommer fram till samma slutsats:

Among survivors of early stage breast cancer, adoption of a diet that was very high in vegetables, fruit, and fiber and low in fat did not reduce additional breast cancer events or mortality during a 7.3-year follow-up period.

Influence of a Diet Very High in Vegetables, Fruit, Fiber and Low in Fat on Prognosis Following Treatment for Breast Cancer - JAMA, 298:3, 2007

Vidare, människor som lider av problematisk mage och anses lida av IBS (inkl. den värre diagnosen Crohns) är definitivt inte glada i fibrer.

Ur programmet "Kropp och Själ" i P1 (29 september 2008):

Var fjärde vuxen svensk har problem med uppsvälld och orolig mage.

Många tror att fiberrik kost ska få magen i trim, men tvärtom kan det öka problemen. För mycket kostfibrer är ofta orsaken till irriterad tarm och ballongmage. I dagens program tar vi upp den senaste forskningen om magen, fibrer och bakterier. Peter Benno, mag- och tarmspecialist och Tore Midtvedt, professor i mikrobiell ekologi är gäster i studion.

Istället är det, tvärtom mot vad som skrevs, de "rena" (lösliga) fibrerna som är bra för oss.

De olösliga växtfibrerna, fullkorn -- skaldelar med annat ord -- ratas av fåglar och djur, och i människor orsakar det inflammationer i tarmväggar samt försämrar näringsupptaget i maten vi äter.

Är det verkligen något att eftersträva?

Mikael Jansson, Göteborg


Responses

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed.

  1. Monica said on January 30th, 2009 at 16:49 (link)

    Men fick någon respons på det?

  2. Monica said on January 30th, 2009 at 16:50 (link)

    Sorry, fick DU någon respons på det….?

  3. Mikael Jansson said on January 30th, 2009 at 18:57 (link)

    Lars-Erik Gustafsson svarade per epost:

    Hej, tack för ditt mejl.

    Trevligt att du läser GP Konsument. Vad gäller fullkorn kan jag bara konstatera att din uppfattning går på tvärs mot den som Livsmedelsverket och många andra sakkunniga uttrycker.
    Forskningsresultat är aldrig helt entydiga och det går ofta att hitta studier som emotsäger, eller i alla fall inte bekräftar, tidigare rön. Det existerar dock ett stort antal studier som tyder på positiva hälsoeffekter, en sammanställning finns här:
    http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=20212&epslanguage=SV

    Jag är inte läkare eller forskare, men jag tycker det finns skäl att ta intryck av ovanstående.

    Jo, och en sak till är värd att nämna: fullkorn är inte bara skaldelar. Den näringsrika grodden är också med i fullkornsmjölet.

  4. Monica said on February 1st, 2009 at 16:34 (link)

    Ha ha ha ha ha !!!!!!!!!
    *suckar……..*

If this is the first time you comment on my site, your post might get held up in the moderation queue. Don't panic, I'll approve it as soon as possible!

Code (i.e. literal) blocks should be wrapped inside <PRE>.

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Close
Powered by ShareThis